Zmeny v zákone o verejnom obstarávaní – 7. časť
Dátum: 21/11/2024Buďme pozitívni aspoň raz za sedem rokov
Od roku 2018 publikujeme každoročný súhrn zmien v pravidlách verejného obstarávania a systéme revíznych postupov podľa slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Rok 2023 bol mimoriadny, keďže po prvý raz od prijatia zákona v roku 2015 nebola prijatá žiadna jeho novela. Išlo však len o výnimku z pravidla. Po ročnej odmlke sa zákonodarcovia opäť rozhodli pohrať so zákonom a prijali hneď niekoľko noviel. Ako obvykle sa to dialo pod heslom zjednodušovania. Stále je teda o čom písať a my vám prinášame náš siedmy prehľad zmien vo verejnom obstarávaní.
Profesionalizácia verejného obstarávania
Predchádzajúce vedenie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) bolo veľkým fanúšikom profesionalizácie verejného obstarávania a presvedčilo vládu i parlament o jej nevyhnutnosti. V roku 2022 bola prijatá robustná úprava, ktorá nadobudla účinnosť od 1. apríla 2024. Nie je prekvapením, že značná časť odborníkov sa postavila proti tejto regulácii ako príliš mohutnej a byrokratickej. ÚVO sa dvakrát pokúsil regulácie zbaviť cestou novely zákona, no ani raz neuspel. Nová vláda sa však rozhodla vypočuť odborníkov a napokon zákon novelizovala tak, aby bola profesionalizácia dobrovoľná, alebo inak povedané úplne zbytočná. Ako hovorí klasik, zámer bol dobrý, no dopadlo to ako vždy.
Koniec žiadostiam o nápravu
Slovenský systém revíznych postupov bol vždy postavený na dvoch pilieroch. Od uchádzačov sa očakávalo, že v prípade nespokojnosti so súťažnými podmienkami podajú verejnému obstarávateľovi žiadosť o nápravu. V prípade neúspešného opravného prostriedku nasledovalo podanie námietky na ÚVO. Takýto postup notoricky predlžoval tendre. Po desaťročiach udržiavania tejto anomálie sa zákonodarcovia odhodlali k zmene a odstránili zo systému žiadosť o nápravu. Podľa nášho názoru je táto zmena jednou z mála takých, ktoré naozaj môžu prispieť k zjednodušeniu a zrýchleniu verejných obstarávaní. Uchádzači sa doposiaľ snažili zlepšiť si svoju obchodnú pozíciu v tendri jednoducho žiadosťou o nápravu, čo ich nič nestálo. Na rozdiel od žiadosti o nápravu, námietky na ÚVO nie sú bezplatné a uchádzači si ich podanie dvakrát rozmyslia. Ako to celé dopadne, sa ešte len uvidí, no veríme, že táto novela tendre výrazne urýchli.
„Uzávierka“ pre námietky
V minulosti bolo možné námietky proti súťažným podkladom podávať prakticky v posledný deň lehoty na predkladanie ponúk, prípadne aj neskôr. Tohtoročná novela zákona o verejnom obstarávaní konečne zaviedla „uzávierku“, ktorá bola stanovená na 10. deň od oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania alebo poskytnutia príslušných súťažných podkladov. V kombinácii s odstránením žiadostí o nápravu toto opatrenie jasne smeruje ku skráteniu výberových konaní a zvýšeniu ich plynulosti. Bez ohľadu na veľkosť tendrov, ich v minulosti uchádzači začínali reálne skúmať vždy až vo veľmi neskorom štádiu a až vtedy zistili, že nie sú s niečím spokojní. Námietky na poslednú chvíľu boli preto časté. To, samozrejme, nepomáhalo plynulosti výberových konaní. Za toto patrí zákonodarcom ďalšia „pochvala“.
Odstránenie žaloby o určenie neplatnosti zmluvy a miernejší prístup k sankciám
Vzhľadom na nezvyčajne mnoho chvály, ktorú dávame parlamentu, spomenieme ešte dve zmeny, ktoré považujeme za veľmi rozumné a prospešné pre systém.
Po prvé, zákonodarcovia odstránili povinnú žalobu pre neplatnosť, podávanú ÚVO v prípade zmluvy, ktorá bola uzavretá v rozpore s pravidlami verejného obstarávania. Tento inštitút bol ojedinelý v rámci systému opravných prostriedkov v EÚ a často vystavoval pre štát kľúčové zmluvy riziku neplatnosti bez riadneho plánu B, resp. alternatívneho riešenia vzniknutej situácie. Poškodení uchádzači budú mať naďalej možnosť podať žalobu o určenie neplatnosti zmluvy, no štát sa rozhodol nepodkopávať zámerne vlastné fungovanie tým, že pošle štátne orgány bojovať medzi sebou na súde.
Ďalšou anomáliou v slovenskom systéme boli drakonické sankcie za porušenie pravidiel verejného obstarávania. Viaceré porušenia boli automaticky pokutované sumou 5 % z hodnoty zákazky, bez ohľadu na závažnosť porušenia. Toto sa konečne zmenilo a ÚVO, získal určitú, vítanú mieru diskrécie. Teraz môže uložiť pokutu v rozsahu od 0,1 % do 5 % z hodnoty zákazky. Podľa nášho názoru je samotná existencia pokút nezmysel, pretože štát trestá sám seba a presúva peniaze „z jedného vrecka do druhého“. Tým, že sa sankcie vo všeobecnosti naviazali na závažnosť porušenia, sa tento nezmysel stal aspoň viac stráviteľným.
Záver
V rozpore s tradíciou si myslíme, že za niektoré novelizácie prijaté v roku 2024 si zákonodarcovia zaslúžia veľkú pochvalu. Samozrejme, sú aj ďalšie, ktoré majú k dokonalosti ďaleko. Rozhodli sme sa však byť naladení pozitívne aspoň raz za sedem rokov. Skúsenosť nás učí, že v budúcnosti sa ešte bude na čo sťažovať.
Partner